Aansprakelijkheid voor ondernemers?

5 zaken om rekening mee te houden.

De leveringsvoorwaarden.

Als u in het bezit bent van goede leveringsvoorwaarden, beperkt u de aansprakelijkheid. Maakt u gebruik van bestaande branchevoorwaarden? Dan weet u in ieder geval dat ze actueel zijn en zijn getoetst volgens de juiste juridische kaders.

Heeft u eigen leveringsvoorwaarden? Laat ze dan juridisch toetsen. Met regelmaat, want wetgeving kan veranderen.

Tip! Zorg ervoor dat uw klant op de hoogte is van uw leveringsvoorwaarden.

Als ZZP’er particulier verzekerd?

Volgens de wet zijn particulieren minder snel aansprakelijk. Er geldt een verhoogde bescherming voor particulieren. Echter, wanneer u zakelijk actief bent en vanuit uw beroepssituatie of functie schade aanricht, dan kunt u als ondernemer aansprakelijk gesteld worden.

Tip! Een particuliere aansprakelijkheidsverzekering is niet afdoende als u als ZZP’er actief bent.

Aansprakelijkheid vanuit een BV situatie?

Wanneer u vanuit een BV zakelijke activiteiten uitoefent voor opdrachtgevers, dan bent u als natuurlijk persoon beschermd door uw BV. Echter, wanneer u voor uw inkomen afhankelijk bent van deze BV dan kan uw inkomen in gevaar komen als de BV aansprakelijk wordt gesteld en uw aansprakelijkheid niet voldoende is afgedekt. Stel dat uw BV hierdoor failliet gaat, dan kunt u als bestuurder zelfs aansprakelijk gesteld worden vanwege onbehoorlijk bestuur.

Een rechtsbijstandverzekering?

Een rechtsbijstandverzekering helpt u wanneer u in verweer dient te komen in geval van aansprakelijkheidsstelling. Echter, in het geval dat toch sprake blijkt van (gedeeltelijke) aansprakelijkheid, dan wordt deze schade niet vergoed door de rechtsbijstandverzekering. Hiervoor zult u dus een extra aansprakelijkheidsverzekering dienen af te sluiten.

Tip! Veel rechstbijstandverzekeraars bieden u de mogelijkheid om te kiezen voor uw eigen advocaat naar keuze.

Met LegalWise van Beks Advocaten bent u ook verzekerd van juridische bijstand in geval van een geschil.

Verzeker uw aansprakelijkheid.

Vooral in het geval van een kleinere onderneming zullen de kosten van een aansprakelijkheidsverzekering als belastend worden ervaren. Toch is er geen keuze, verantwoord ondernemen betekent immers ook risico’s afdekken. De kosten van de aansprakelijkheidsverzekering worden beïnvloed door de risico’s die uw bedrijfsactiviteiten met zich meebrengen. Vaak zijn de premiekosten branche bepaald.

Wilt u meer weten over de wijze waarop u uw bedrijfsaansprakelijkheid kunt beperken?

Neem contact op met één van de Beks Advocaten. info@beksadvocaten.nl