Arbeidsconflict op de werkvloer? Wat u als leidinggevende kunt doen om het te voorkomen.

Wanneer je intensief met elkaar samenwerkt, ligt een ruzie op de werkvloer al snel op de loer. En is dat een geschil tussen directe collega’s? Dan zijn de gevolgen meestal beperkt. Ontstaat er echter een geschil tussen leidinggevende en medewerker, dan kan de gevolgschade wat groter zijn. Vooral als de leidinggevende onterecht handelt.

Uit een onderzoek van de Rotterdam School of Management blijkt dat wanneer een leidinggevende over de schreef gaat en daarbij te gemakzuchtig omgaat met een excuus, er een blijvend wantrouwen ontstaat op de werkvloer. Niet alleen tussen leidinggevende en betrokken medewerker, maar ook tussen leidinggevende en andere medewerkers. In de praktijk gebeurt het nog wel eens dat een onverschillig ‘sorry’ wordt uitgesproken. Dat is echter niet voldoende om het vertrouwen te herstellen. De betrokken leidinggevende zal oprecht – in een persoonlijk gesprek – dienen aan te geven dat hij/zij verkeerd heeft gehandeld en daarvoor excuses aanbiedt. In bijna alle gevallen onderschat een leidinggevende de situatie wanneer niet oprecht spijt wordt betuigd. Het gevolg is namelijk dat een sfeer van wantrouwen ontstaat en dat medewerkers het gevoel krijgen dat alleen zij de fouten maken. En dit heeft dan weer een gevolg voor de motivatie en betrokkenheid op de werkvloer. Vooral leidinggevenden die hun menselijke kant laten zien en intensief communiceren, blijken betrokkenheid bij medewerkers op te roepen. De leidinggevenden die kiezen voor een ‘ouderwetse’ afstandelijke benadering, slagen daar veel slechter in. Dus, als leidinggevende heeft u wellicht meer invloed dan u denkt om een arbeidsconflict te voorkomen.

Goed om te weten?

Jaarlijks melden zich ruim 70.000 medewerkers ziek vanwege een arbeidsconflict. En hoewel de meeste bedrijfsartsen iemand niet onterecht ziek thuis laten, en inzetten op een mediationtraject, kunt u ook als leidinggevende nadenken over de te zetten stappen.

En, mocht het ondanks deze inzichten alsnog mis lopen. Dan kan het helpen om advies in te winnen bij onze advocaat Christophe van Uden via c.van.uden@beksadvocaten.nl

mm
Christophe van Uden
c.van.uden@beksadvocaten.nl Over ons