Bescherming van handelsnamen? De valkuilen.

Elk jaar opnieuw komen er duizenden nieuwe bedrijven bij. Een groot deel daarvan is online actief. Bij het bepalen van een nieuwe (handels)naam wordt vooral gekeken naar ‘beschikbaarheid’. Ofwel, is de naam nog te registreren als zelfstandig domein?

Bij de keuze van een fantasienaam, leidt dit meestal niet tot problemen. Lastiger wordt het wanneer gekozen wordt voor een naam die weliswaar als domeinnaam nog vrij is, maar waarbij de naam reeds langer in gebruik is door een bedrijf.

Aangezien ook in onze praktijk met regelmaat vragen worden gesteld over het al dan niet mogen gebruiken van handelsnamen, zetten we de belangrijkste uitgangspunten even onder elkaar.

De oudste handelsnaam heeft de meeste rechten.

Bij het gebruik van een handelsnaam dient duidelijk een verschil te zijn met een bestaande handelsnaam.
Het is een voordeel als de aard en vestiging van de ‘nieuwe’ onderneming (met nieuwe handelsnaam) afwijkt van de reeds bestaande handelsnaam.
Het is aannemelijk dat het publiek / consumenten niet in verwarring raken door de handelsnamen.
Jansen Metaalfabriek is natuurlijk iets anders dan Jansen Palingrokerij. (de verwarring zal hier minimaal zijn)

Voor handelsnamen die alleen online worden gebruikt, en een beschrijvende werking hebben (autobanden.nl) is bescherming moeilijk af te dwingen. De rechter zal, in geval van toetsing, oordelen dat een term ook gebruikt kan worden door een concurrerend bedrijf. Bijvoorbeeld Jansen autobanden.

Heeft u vragen over merkrecht en of de bescherming van handelsnamen? Praat er eens over met Rob Beks van Beks Advocaten. info@beksadvocaten.nl

Beks Advocaten