Franchisenemer vecht met succes te hoge fee-afdracht aan.

In het retaillandschap is het franchisemodel nog altijd populair. Het stelt een franchisegever in staat om snel te groeien met beperkte investeringen en de franchisenemer kan profiteren van een bewezen collectie en de bewezen reputatie van een ‘sterk merk’. Dat het ook wel eens mis kan gaan, blijkt uit volgend voorbeeld.

Eén van de belangrijkste redenen waardoor een discussie ontstaat tussen franchisegever en franchisenemen is de verwachting over omzet en de bijbehorende afdracht. Zo’n discussie – uitlopend op een serieus geschil – ontaarde onlangs in een rechtzaak. De betrokken franchisenemer had over een periode van 3 jaar veel te veel fee’s betaald aan de franchisegever, gebaseerd op zijn behaalde omzet. De fee en omzet was gebaseerd op een prognose die voor de start was samengesteld door de franchisegever. De franchisegever verweerde zich in eerste instantie door te stellen dat de franchisenemer onvoldoende presteerde. Bovendien had de ondernemer/franchisenemer ook zelf onderzoek kunnen doen. De rechter was het hier niet mee eens en oordeelde dat de franchisegever het teveel betaalde deel van de fee onmiddellijk zou moeten terugbetalen aan de franchisenemer.

Hebt u zelf een geschil met een zakelijke relatie? Aarzel niet om contact op te nemen met één van onze ondernemingsadvocaten via info@beksadvocaten.nl

Beks Advocaten