Bij Beks Advocaten worden we vaak pas ingeschakeld als het al te laat is. De schade is dan al geleden: een contract is getekend zonder goed te lezen, een betaling is verricht aan de verkeerde partij, of een ondernemer is slachtoffer geworden van een geraffineerd opgezette fraude.
Natuurlijk zijn wij er dan om je te helpen met raad en daad. Maar liever nog zijn we er een stap eerder bij. Daarom willen we deze keer weer eens aandacht geven aan het thema ‘fraude’. Als we luisteren naar onze eigen klanten, en zien wat er in de media voorbijkomt over fraude, lijkt dat relevanter dan ooit.
Misschien dat dit actuele voorbeeld de relevantie duidelijk maakt.
Op een bedrijventerrein in een naburige gemeente zijn onlangs een aantal bedrijven benaderd door oplichters die zich voordoen als medewerkers van een gemeente of een omgevingsdienst. Uit getuigenverklaringen blijkt dat de oplichters professioneel en vriendelijk overkomen. Soms wordt er zelfs eerst gebeld om alvast ‘aan te kondigen’ dat er iemand langskomt. En inderdaad: de volgende dag staat er een man of vrouw aan de balie. Net pak, mapje onder de arm, naamkaartje zichtbaar.
De boodschap is alarmerend, maar ook overtuigend: het bedrijf zou namelijk niet voldoen aan de ‘informatieplicht energiebesparing’. En als dit niet snel wordt opgepakt, kan dat leiden tot boetes of handhaving. Gelukkig biedt de zogenaamde medewerker van de omgevingsdienst direct een oplossing aan. Er kan namelijk meteen een energieonderzoek worden opgestart. De enige voorwaarde? Een ondertekend machtigingsformulier én een betaling van 900 euro voor de bijbehorende ‘administratiekosten’.
Wat het extra verraderlijk maakt, is dat de oplichter namen gebruikt van echte ambtenaren of inspecteurs. Soms zelfs met bijpassende functietitels of documenten die eruitzien alsof ze van een officiële instantie komen. Het is deze combinatie van noodzaak, vertrouwen en professionaliteit die slachtoffers doet twijfelen.
Wat kun je doen om dit te voorkomen?
- Geef nooit directe toestemming of betaling bij onverwacht bezoek. Vraag om officiële schriftelijke informatie en neem zelf contact op met de instantie die genoemd wordt. Gebruik daarbij altijd de officiële contactgegevens van de website.
- Wees alert op urgentietaal: “moet vandaag nog gebeuren”, “anders loopt u risico op boetes”, “ik heb dit al besproken met uw collega”. Dat zijn typische signalen van druk zetten.
- Vraag om legitimatie en neem er een foto van. Echte ambtenaren zullen dat begrijpen.
- Noteer telefoonnummers en namen en meld verdachte situaties altijd bij Fraudehelpdesk.nl.
Volgens cijfers van de Fraudehelpdesk neemt het aantal meldingen jaarlijks toe. En wat opvalt: oplichters beschikken steeds vaker over persoonlijke of bedrijfsinformatie, vaak verkregen via eerdere datalekken of phishing-mails. Daardoor lijkt hun verhaal geloofwaardig en neemt de kans toe dat je als ondernemer in de val trapt.
Heb je vragen over dit onderwerp? Twijfel je aan een situatie? Of wil je gewoon eens even sparren hoe je je juridische positie als ondernemer kunt versterken? Stuur een mail aan Rob Beks van Beks Advocaten. r.beks@beksadvocaten.nl