Leugens en kwaadsprekerij door klant op social media!

Wat kun je eraan doen?


Als onderneming kun je bijna niet meer zonder de voordelen van social media en internet. Toch zitten er soms ook heel vervelende kanten aan online kanalen. Onlangs werden we gebeld door een cliënt met de volgende kwestie.

Een klant van onze cliënt voelde zich niet erkend in zijn klachten. Hoewel onze cliënt een persoonlijke toezegging deed aan de boze klant om de klacht naar behoren en volgens redelijkheid op te lossen, bleek al snel dat de boze klant niet van zins was om zijn mening bij te schaven. De boze klant kondigde aan om op zoek te gaan naar een nieuwe toeleverancier en het bleek dat hij het ook nodig vond om een ware tirade te spuien op social media over het bedrijf van onze cliënt.

Een ingewikkelde kwestie, want wanneer is een online tirade aan te merken als beledigend en lasterlijk, en wanneer is het aan te merken als onfatsoenlijk?
Onze cliënt voorzag ons van zowel een mailwisseling tussen de cliënt en de afnemer als van screenshots van de betreffende uitspraken op social media. Daaruit bleek al snel, dat de uitingen ingegeven waren door woede en vooral betrekking hadden op de relatie tussen de cliënt en de boze afnemer. Termen als arrogant en het ‘advies’ om vooral geen producten af te nemen, sierden de berichten. Een pijnlijke en kwetsende situatie voor onze cliënt, echter er werden geen feitelijke opsommingen gebruikt die als laster en smaad aangemerkt zouden kunnen worden. We hebben dan ook het advies gegeven om niet in te gaan op deze berichten en ervan uit te gaan dat nieuwere berichten over het bedrijf veel relevanter zijn.

Heeft u behoefte aan meer informatie over onterecht gebruik of berichten van afnemers of (oud) werknemers op social media?

Praat er eens over met Rob Beks van Beks Advocaten. info@beksadvocaten.nl

Toch alvast enkele tips:

  • Bewaar afbeeldingen of screenshots van betreffende berichten.
  • Achterhaal wie de beheerder is van het betreffende kanaal of platform en verzoek om verwijdering van het bericht.
  • Als je weet wie de vervelende berichten verspreidt, is het altijd goed om in contact te treden en te proberen om de ongenoegens op te lossen. Als dit echt niet lukt, kun je aangeven dat je aangifte kunt doen vanwege smaad en laster.
  • Aarzel niet om juridische hulp in te roepen, dan weet je snel waar je aan toe bent.
mm
Rob Beks
r.beks@beksadvocaten.nl Over ons