Vanaf 1 december is de mondkapjesplicht van kracht. Dat betekent dat het ook in winkels verplicht is om mondkapjes te dragen. Bij het negeren van deze richtlijn kan een boete van 95 euro uitgevaardigd worden. Toch blijkt het voor een groot aantal ondernemers nog niet zo gemakkelijk om op te treden. ‘Het druist in tegen alles wat met klantvriendelijkheid te maken heeft’, zo zei een cliënt onlangs. Het feit dat het ook klantvriendelijk is als alle klanten met een veilig gevoel kunnen winkelen had hij even naar de achtergrond geschoven.
Dezelfde cliënt nam contact op met de vraag hoe hij het best zou kunnen optreden bij ‘weigeraars’. En hoe sterk zijn juridische positie is bij het weigeren van een dergelijke klant?
Laten we even bij het begin beginnen. De mondkapjesplicht is een noodmaatregel, uitgevaardigd door de overheid, om de coronabesmettingen te verminderen. Feitelijk betekent het dat iedere bezoeker aan een winkel wettelijk verplicht is om een mondkapje te dragen. De verantwoordelijkheid van de winkelier gaat zover dat hij of zij elke bezoeker die de wet overtreedt erop aanspreekt. In dit geval zelfs de toegang tot de winkel kan verbieden. Maar dan komt het lastige punt. En dat is de handhaving. ‘Want, zoals de cliënt in kwestie zei, er zijn altijd weigeraars die ook mijn verzoek zullen negeren’. ‘En om nou fysiek in actie te komen?, dat lijkt me niet de juiste aanpak’, zo onderstreept de cliënt. En gelijk heeft hij natuurlijk.
Bij weigerende klanten in winkels kun je als ondernemer niet meer doen dan de klant erop aanspreken dat het verboden is om zonder mondkapje in de winkel te zijn. Als een klant niet gevoelig is voor het verzoek om een mondkapje op te zetten, bent u als ondernemer gerechtigd om de klant te verzoeken uw winkel te verlaten. Als de klant nog steeds niet ‘luistert’ kunt u aangeven dat u de politie inschakelt. Het is dan ook altijd raadzaam om samen met andere winkeliers – bijvoorbeeld verenigd in een ondernemersvereniging – een goede communicatielijn op te zetten met boa’s en buurtpolitie.
In de praktijk horen we veel verhalen van ondernemers die het liefst een oogje dichtknijpen. Echter, afgezien van uw verantwoordelijkheid, is het een duidelijk en klantvriendelijk signaal voor uw andere klanten, dat u ook geeft om hen gezondheid en het veilige winkelen.
Goed om te weten!
Tijdens de huidige lockdownregeling, waarbij gelukkig nog tal van lokale essentiële winkels open zijn, is de mondkapjesplicht actueler dan ooit. Het is dan ook verstandig om duidelijk en adequaat op te treden als ondernemer.