Een slecht- of wanbetalende debiteur leidt in eerste instantie tot financiële ‘schade’. Maar alsof dat nog niet genoeg is, leidt het ook nog eens tot extra werkdruk op uw afdeling administratie.
Onderzoeksbureau Aberdeen, Hackett en Gartner heeft berekend dat op een afdeling financiële administratie maar liefst een kwart van de tijd wordt besteed aan vragen van leveranciers en het oplossen van problemen vanwege slecht betaalgedrag. Dankzij een adequaat debiteurenbeheer is dit aandeel aanzienlijk te verminderen.
Enkele stappen die u kunt zetten om wanbetaling te verminderen.
1) Wie is uw klant?
Voordat u gaat leveren aan een klant, is het goed te weten hoe het gesteld is met zijn financiële situatie. Er zijn een aantal bronnen waar u de financiële geschiktheid van uw potentiele klant kunt toetsen.
2) Hoe heeft u uw administratie intern geregeld.
Een slecht betalende klant heeft meestal ook geprofiteerd van de ruimte die u geeft. Zorg ervoor dat u uw factuur op tijd verstuurt. Is de betaling niet voldaan binnen de afgesproken tijd? Stuur dan meteen een herinnering en bel na!
3) Zijn uw algemene voorwaarden duidelijk?
Mocht het allemaal toch nog wat vervelender worden met betrekking tot wanbetaling, dan dient u in ieder geval te kunnen terugvallen op de algemene voorwaarden waarin de financiële voorwaarden duidelijk vermeld zijn.
4) Maak duidelijke en reële afspraken.
Blijven betalingen uit? Maak dan heldere afspraken met uw klant. Het is wenselijk als deze afspraken ook nagekomen kunnen worden door uw klant. Overigens is het aan u om snel aan de bel te trekken wanneer de afspraak wordt geschonden. Dus, blijf alert.
5) Wacht niet te lang met incasso.
Wanneer een klant de afspraken schendt, kunt u maar beter snel handelen. Uw vordering is bij Beks Advocaten in goede handen. U weet nu dat er juridische druk wordt uitgeoefend. Als zelfs dit niet helpt kan een juridisch traject worden opgestart.