Ontevreden over levering. Probeer het samen op te lossen.

In de juridische wereld worden lijstjes bijgehouden van de meest voorkomende geschillen. Standaard in de top 3 is het juridisch geschil dat voortkomt uit de ontevredenheid van een afnemer over een slecht of tegenvallend product.
De wet is er eigenlijk heel duidelijk over. Als toeleverancier dien je namelijk te leveren wat je bent overeengekomen met je afnemer. Toch blijkt de praktijk niet altijd zo gemakkelijk, zoals blijkt uit onderstaande case.

Een cliënt van Beks Advocaten belde onlangs met een vraag om advies. Wat was er namelijk aan de hand?

Onze cliënt, een groothandelaar in PVC leidingen, krijgt van een installateur het verzoek voor 90 graden bochtstukken, van een afwijkende maat. De groothandel blijkt over een laatste partij te beschikken, die op verzoek wordt verstuurd naar de installateur.
De bochtstukken blijken niet de normale egale grijze kleur te hebben, maar worden deels ‘versierd’ met een soort van zwarte uitslag. Het formaat is echter correct en ook de kwaliteit blijkt helemaal in orde te zijn. Echter, de installateur wil de bochtstukken niet accepteren omdat ze in het zicht worden geplaatst.
Onze cliënt bekijkt daarop de leveringsvoorwaarden nog eens en stelt vast dat er niets is opgenomen over kleurafwijkingen. Onze cliënt is dan ook niet van mening dat hij de bochtstukken hoeft terug te nemen.
Het feit dat de installateur geen reguliere klant is en, vanwege een voorraadgebrek bij een concurrerende toeleverancier, voor deze ene keer bij onze cliënt heeft besteld, speelt zeker een rol.
De installateur is boos en dreigt met juridische stappen. Hoewel onze cliënt niet geïntimideerd is, belt hij dus toch maar even met de vraag ‘wat te doen’?

De vraag is of de installateur in kwestie zou mogen verwachten dat de PVC bochtstukken in egaal grijs zouden zijn uitgevoerd, aangezien dat de ‘norm’ is van de serie PVC leidingen?

Om te voorkomen dat dit geschil tot een juridisch proces leidt, hebben we onze cliënt aangeraden om toenadering te zoeken en te praten over een oplossing. We hebben een formele brief opgesteld waarin onze cliënt duidelijk maakt niet verantwoordelijk te zijn voor terugname, maar wel wil meedenken over een oplossing. Voorgesteld wordt een korting te verlenen op bestelling van een pakket beschermende kleurtape waarmee alle bochten ingetaped kunnen worden. De installateur gaat hierop in.

Ook als advocatenkantoor begrijpen wij dat voorkomen beter is dan genezen. Wij ervaren dat de bijkomende emoties vaak een groter effect hebben op ondernemers dan de financiële consequenties. Daarom sturen wij, als dat enigszins kan, bij voorkeur aan op bemiddeling.

Goed om te weten!

De cliënt in kwestie heeft een LegalWise abonnement en heeft hierdoor gemakkelijk toegang tot onze ervaring en kennis. Wilt u meer weten over de mogelijkheden van een LegalWise juridisch abonnement? Klik dan hier.

mm
Christophe van Uden
c.van.uden@beksadvocaten.nl Over ons