Plaatsen van specifieke berichten op social media leidden tot ‘non actief’ en waarschijnlijk ontslag voor werknemer.

In onze praktijk krijgen we zo nu en dan vragen van cliënten die zich storen aan het social media gedrag van hun werknemers. Preciezer gezegd, ze storen zich wanneer werknemers zich onbehoorlijk uitlaten via social media. Het antwoord is vrijwel altijd dat er weinig aan te doen is. Toch was er onlangs een zaak die leidde tot een non-actief stelling voor een werknemer. De werknemer in kwestie schond namelijk de privacy richtlijnen en maakte bekend waar een klant (bekende Nederlander woonde).

De kwestie gaat over een glazenwasbedrijf die de opdracht had om een zojuist opgeleverd huis schoon te maken. Één van de glazenwassers ontdekte dat het ging op het nieuwe huis van zanger en ‘black lives matter’ activist Akwasi. Het huis is een flinke villa. De glazenwasser had zich behoorlijk gestoord aan het gedrag van zanger Akwasi toen deze met felle taal tijdens een demonstratie tekeer ging tegen voorstanders van zwartepiet.
De glazenwasser kon het tijdens zijn werkzaamheden niet laten om een foto van het huis op social media te plaatsen en er een commentaar bij te zetten dat erop neerkomt dat ‘Nederlanders geen medelijden hoeven te hebben met meneer Akwasi en dat hij nog altijd een huis kan kopen van een half miljoen’. Tevens vermeldde hij het adres van de zanger.

Er volgden vele dreigberichten voor de zanger en tegelijkertijd waren er ook vele berichten die duidelijk maakten dat de glazenwasser te ver ging door dit bericht te delen. Door de vele reacties voelde het glazenwasbedrijf zich genoodzaakt om de man op non actief te stellen.

Hoewel de glazenwasser zich beroept op vrijheid van meningsuiting heeft de glazenwasser ook te maken met ‘goed werknemerschap’. In dit geval hoort daar zeker bij dat de glazenwasser vertrouwelijk dient om te gaan met de zaken die hij vanwege en door zijn werk tegenkomt. Het lijkt er in dit geval op dat de glazenwasser de grens van het acceptabele heeft overtreden. Of de rechter uiteindelijk ontslag zal toekennen, heeft te maken met de historie van de glazenwasser. Als hij vele jaren in dienst is en zich een goed werknemer heeft getoond, is de kans van ontslag kleiner dan wanneer de beste man slechts een korte tijd in dienst heeft en daarbij ook enkele waarschuwingen heeft gehad.

Overigens kan het nog erger worden voor de glazenwasser als zanger Akwasi te maken krijgt met een daadwerkelijke bedreiging aan huis, vanwege het bekendmaken van het adres. De zanger zou dan namelijk een strafrechtelijke procedure kunnen starten tegen de glazenwasser. Zover is het echter nog niet gekomen.

Hoe dan ook is het belangrijk dat u als werkgever een duidelijk social media protocol opstelt voor uw medewerkers.
Wilt u advies? Praat er eens over met Christophe van Uden van Beks Advocaten.
info@beksadvocaten.nl

Beks Advocaten