Reclame maken met gefingeerde kortingen? De consumentenbond noemt het misleiding.

Vooral winkeliers en retailers weten uit ervaring dat ‘reclame maken’ voor een product leidt tot extra omzet. Diezelfde ervaring leert dat wanneer je een product, of het voordeel op dat product, extra aantrekkelijk maakt, de koopbehoefte wordt aangewakkerd. Sommigen gaan daarin zover dat de Consumentenbond onlangs het waarschuwende vingertje opstak tegen enkele bekende landelijke retailers. Ze bestempelen sommige reclame-acties als misleidend.

Specifiek gaat het om verzonnen kortingen. Zomaar een voorbeeld voor een XL Televisie; nu van 699,- voor 599,-, terwijl de 699,- nooit de officiële prijs is geweest. 

Waarom de televisie als voorbeeld? Omdat het juist bij vele retailers in de consumentenelektronica nogal eens voorkomt, aldus de Consumentenbond. 

Het advies voor ondernemers is dan ook om niet in de verleiding te komen dergelijke gefingeerde van-voor trucjes te communiceren. Want hoe onschuldig het ook misschien lijkt, de uiteindelijke reputatieschade zal meer kosten dan dat de zogenaamde voordeelactie oplevert. Ofwel, een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Beks Advocaten