Vele ondernemers klagen over een gebrekkige betaalmoraal van hun klanten. Een gegeven waaraan niet altijd iets te doen is, immers vele bedrijven verkeren in zwaar weer. Toch kunt u ook zelf iets doen aan het betaalgedrag van uw debiteuren. We hebben enkele handige tips op een rijtje gezet.
– Ben voorzichtig met ‘op rekening betalen’. U zou nieuwe relaties kunnen verplichten direct te betalen
– Zorg voor order- en opdrachtbevestigingen, zodat er nooit een discussie ontstaat over factuurbedragen
– Wanneer een klant al even niet betaald? Stop met leveren (soms is het niet onverstandig je tanden te laten zien)
– Pas een eigendomsvoorbehoud toe in de algemene voorwaarden zodat u eigenaar blijft van geleverde goederen totdat er betaald is
– Volg een duidelijk incassotraject waarbij u vooral direct melding maakt van overschreden betalingstermijnen.
Heeft u behoefte aan advies voor uw incassotraject?
Vraag het vrijblijvend aan één van onze gespecialiseerde advocaten.