Toenemende betalingsrisico’s bij export.

Check uw overeenkomsten en contracten!

Eén van de grotere kredietverzekeraars van ons land voorspelt dat exporterende bedrijven meer en meer worden geconfronteerd met slecht of niet betalende klanten in het buitenland. Als motief voor deze waarschuwing geldt de hapering van economieën als China, Brazilië en Rusland. Zelfs voor handelspartner nummer 1 Duitsland wordt het waarschuwende vingertje geheven. Ook daar krijgen meer en meer bedrijven te kampen met groeivertragingen en zal een aantal van hen in financiële moeilijkheden komen.

Bent u een exporterend bedrijf? En wilt u weten wat u kunt doen om uw betalingsrisico te beperken?

Inperking van betalingsrisciso’s?

Vooral beginnende exporteurs kunnen in hun enthousiasme bepaalde risico’s voor lief nemen. Toch is het goed om dit enthousiasme in te dekken met een goed contract en duidelijke algemene voorwaarden, waarbij liefst ook de betalingsvoorwaarden goed geregeld zijn.
Naast het verzoek om vooruitbetaling of een bankgarantie, kunt u altijd ook een eigendomsvoorbehoud opnemen. En wilt u nog zekerder zijn van uw betaling, dan kunt u ook kiezen voor factoring.

De belangrijkste exportrisico’s op een rij en de ‘beschermings’mogelijkheid.

Debiteurenrisico

– Vooruitbetaling

– Bankgarantie

– Letter of credit

– Eigendomsvoorbehoud

– Factoring

Fabricagerisico

– Vooruitbetaling

– Bankgarantie

– Letter of credit

– Aanvullende verzekering

Transportrisico

– Verzekeringen

– Aansprakelijkheidsrisico

– Productaansprakelijkheidsverzekeringen

Wat uw situatie ook is, en welke afdekkingsvorm u ook kiest? Zorg ervoor dat uw contracten, overeenkomsten en algemene voorwaarden op orde zijn.
Vraag één van onze advocaten voor een check via info@beksadvocaten.nl